Połączenie literatury i technologii...
👍W ostatnich tygodniach uczniowie klasy szóstej zrealizowali projekt, który łączył zajęcia z języka polskiego i informatyki.
💡 Tematem przewodnim była lektura "Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi" Rafała Kosika. Książka, która opowiada o przygodach trójki młodych bohaterów, ale również porusza ważne zagadnienia związane z nowoczesnymi technologiami, stała się inspiracją do dyskusji o sztucznej inteligencji (SI) oraz jej potencjalnych zagrożeniach
📚Na lekcjach języka polskiego uczniowie analizowali fabułę książki, skupiając się na wątku związanym z postacią Manfreda – sztucznej inteligencji stworzonej przez Neta, jednego z głównych bohaterów. Dzięki tej postaci Kosik przedstawia zarówno pozytywne aspekty rozwoju technologii, jak i potencjalne zagrożenia wynikające z jej niewłaściwego wykorzystania. W trakcie omawiania lektury uczniowie mieli okazję zastanowić się, jakie zagrożenia wiążą się z rozwijającą się technologią oraz co może się stać, gdy sztuczna inteligencja zyska zbyt dużą autonomię.
💻Następnie, na zajęciach z informatyki, uczniowie przenieśli swoje przemyślenia na grunt praktyczny. Przygotowali cyfrowe projekty, które przedstawiały bohaterów książki oraz ich zmagania z zaawansowaną sztuczną inteligencją.
📟Projekt miał na celu nie tylko rozwinięcie kreatywności uczniów i zwiększenie ich świadomości na temat zagrożeń, jakie niesie ze sobą sztuczna inteligencja. W swoich pracach uczniowie skupiali się na trzech kluczowych aspektach:
🖥️Brak kontroli nad SI – uczniowie zilustrowali, jak sztuczna inteligencja może wymknąć się spod ludzkiej kontroli, co prowadzi do nieprzewidzianych skutków, takich jak np. próba przejęcia władzy nad światem, co jest często spotykanym motywem w literaturze science fiction.
🖲️ Wykorzystanie SI do nielegalnych celów – inspirując się Gangi Niewidzialnych Ludzi, uczniowie pokazali, jak zaawansowane technologie mogą zostać wykorzystane przez przestępców, co niesie zagrożenie dla społeczeństwa.
🖨️ Moralne dylematy – w niektórych projektach pojawiły się pytania o to, w jakim stopniu możemy powierzyć decyzje maszynom i czy są one w stanie rozumieć ludzkie wartości. To nawiązanie do dylematów moralnych, które często stawia przed nami rozwój technologii.
🕹️Projekt okazał się sukcesem, zarówno na polu literackim, jak i technologicznym. Uczniowie nie tylko pogłębili swoje zrozumienie lektury, ale również zyskali praktyczne umiejętności pracy z nowoczesnymi narzędziami komputerowymi. Wykorzystanie informatyki do omówienia zagadnień literackich pozwoliło na nowatorskie podejście do nauki, łącząc w sobie elementy humanistyki i technologii.
🧑🏫Nauczyciele podkreślili, że projekt ten wzbudził duże zaangażowanie uczniów. – "Dzięki połączeniu lektury z informatyką uczniowie mogli podejść do tematu bardziej kompleksowo i zrozumieć, jak fabuła książki może odnosić się do realnych problemów współczesnego świata. To była dla nich świetna lekcja nie tylko o literaturze, ale też o przyszłości, która nas czeka" – skomentował nauczycielka języka polskiego pani Ewa.
👍Uczniowie zaprezentowali swoje projekty na specjalnej lekcji podsumowującej, a niektóre z nich mogą stać się inspiracją dla przyszłych zajęć, które będą jeszcze głębiej poruszały tematykę związaną z technologią i literaturyą.
Nad realizacją projektu czuwała pani Ewa Rosiak i pan Robert Kowalewski.